Vedtægter for
Skydebaneforeningen Storstrømmen
§ 1
Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Skydebaneforeningen Storstrømmen.
Foreningen er ved fusionen imellem DGI og ODS ændret fra at være en ODS landsdelsforening med navnet ODS Storstrømmen til at være en selvejende skydebaneforening den 29. oktober 2013 med virkning pr. 1. januar 2014.
Stk. 2. Foreningens hovedadresse er Musse Skyttecenter, Skydebanevej 2, 4880 Nysted, hvorfor hjemsted er Guldborgsund Kommune.
Stk. 3. Skydebaneforeningen er en selvstændig juridisk enhed, organiseret som en forening med et almennyttigt formål.
Stk. 4. Skydebaneforeningen er medlem af Skydebaneforeningen Danmark og DGI
Storstrømmen. Skydebaneforeningen har ikke stemmeret i DGI Storstrømmen fora og opgør ikke medlemmer hertil.
§2
Formål
Stk. 1. Foreningens formål er, at eje og drive skydebanerne, Skyttecenter Musse og Skyttecenter Tubæk, med alt tilliggende jord og ejendomme, til fordel for alle skytter, dog primært skytter tilhørende landsdel Storstrømmen, der geografisk defineres som værende kommunerne, eller en del af kommunerne: Vordingborg, Guldborgsund, Lolland, Næstved, Faxe og Stevns, idet den faktiske grænselinje koordineres med DGI Skydning, landsdel Storstrømmen, og som dækker ca. samme geografiske område som i 2013 fremadrettet. Stk. 2. Skydebaneforeningen har ikke til formål at fremme medlemmernes økonomiske interesser, og varetager alene sine formål med et almennyttigt sigte. Skydebaneforeningen skal drive skyttecentrene så der sikres en rimelig drift. Ud over at fremskaffe og sikre en vis reservekapital, skal Skydebaneforeningen ikke genererer overskud.
Stk. 3. Skyttecentrene skal ved tilrettelæggelsen af sin drift primært tage hensyn til medlemmernes interesse og brug. Endvidere skal skyttecentrene drives så det fremmer andre interesser inden for skydeidrætten og hermed beslægtede formål, ligesom skyttecentrene kan have andre indtægtsgivende idræts aktiviteter.
Stk. 4. I forbindelse med driften af skyttecentrene kan der også drives cafeteria, sælges og udlejes varer til brug ved skydeaktiviteter og foretages udlejning af faciliteter.
§3
selvejende hæftelse
Foreningen er en selvejende institution, der er medlem af Skydebaneforeningen Danmark, og DGI Skydning landsdel Storstrømmen og som har DGI som foretrukken samarbejdspartner. Medlemmer/ medlemsforeninger hæfter kun med deres indskud og med årskontingentet.
§4
Medlemmer
Stk. 1 Som medlemmer af Skydebaneforeningen Storstrømmen kan optages skytteforeninger hjemmehørende i landsdel Storstrømmen, der er medlem af DGI Skydning. Stk. 2 Endvidere kan jagt og bueforeinger optages som medlemmer, n&r deres lokale tilhørsforhold ligger i DGI Storstrømmen omr§de, jf. §2 stk. 1.
Stk. 3 Bestyrelsen kan udelukke en forening fra medlemskab, når den finder grund hertil. Stk. 4 Bestyrelsen træffer afgørelse i alle forhold vedrørende medlemskab.
Stk. 5 En afgørelse/ afslag kan kræves indbragt på først kommende ordinære
generalforsamling, hvor der efter fremlæggelse, hvor den omtalte forening tildeles taleret, træffes afgørelse ved simpelt flertal.
Stk. 6 Endelig afgørelse er gældende, og fornyet ansøgning kan først kræves behandlet efter 2 år, eller hvis forudsætningerne for afgørelsen er væsentligt ændret.
Stk. 7 En skytteforenings medlemstal opgøres i henhold til indberetningen i Det Centrale Foreningsregister. Flerstrengede klubber opgør og betaler kun for skyttemedlemmer, ligesom samme antal tæller med hensyn til stemmer.
§5
Indmeldelse
Medlemmer fra DDS Storstrømmen fortsætter i foreningen Skydebaneforeningen Storstrømmen uden indmeldelse.
Nye indmeldelser skal ske skriftligt på indmeldelsesblanket til Skydebaneforeningen
Storstrømmens bestyrelse til den dertil udpegede person.
§6
Henvendelsesform til Skydebaneforeningen
Alle henvendelser, ansøgninger, forslag og andet til Skydebaneforeningen Storstrømmen kan ske på elektronisk media, eller ved tilsendelse af brev. Begge måder anses som godkendt skriftlig henvendelsesform.
§7
Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med en måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. I forbindelse med udmeldelse skal medlemsforeningens eventuelle økonomiske mellemværender med Skydebaneforeningen afvikles, ligesom effekter tilhørende Skydebaneforeningen Storstrømmen skal tilbageleveres.
§8
Kontingent og Baneleje
Stk. 1 Årligt kontingent og foreningsindskud ved indmeldelse fastsættes af generalforsamlingen på den ordinære generalforsamling og er gældende for det kommende år. Stk. 2 På den ordinære generalforsamling fastsættes konstantbeløbet, der danner baggrund for udregning af baneleje for medlemmer og ikke medlemmer gældende for efterfølgende år. Stk. 3 Bestyrelsen fastsætter indbetalingsterminer, opkrævningsform, og alt andet praktisk omkring ovenstående.
Stk. 4 Bestyrelsen er bemyndiget til at træffe aftale om udlejning af banen til andre formål end skydning, ligesom skydehuse og cafeteriaer kan udlejes til fester, events og andet.
Stk. 5 Bestyrelsen er bemyndiget til at indgå aftaler og underskrive lejekontrakter i forbindelse med udlejning af Tubækhus’ lejemål.
Stk. 6 Bestyrelsen fastsætter husleje for lejemålene i Tubækhus.
Stk. 7 For jagt og bueforeinger fastsættes kontingentet pJ generalforsamlingen for hvert Jr, idet at der ikke indgives medlemmer til Centralt Forenings Register (CFR).
§9
Udelukkelse og eksklusion
Stk. 1 En forening kan udelukkes som medlem enten midlertidigt eller permanent, såfremt foreningen handler til skade for Skydebaneforeningen, eller såfremt foreningen ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser.
Stk. 2 En udelukkelsessag behandles i henhold til § 4.
§ 10
Ordinær Generalforsamling
Stk. 1 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt i maj måned.
Stk. 2 Indkaldelse med angivelse af dagsorden og vedlagt allerede indkomne forslag, det reviderede regnskab for foregående år, budget for efterfølgende år samt andre relevante bilag skal finde sted med 4 ugers varsel ved offentliggørelse på hjemmesiden, ved udsendelse til bestyrelsen og medlemsforeningernes formænd på elektronisk medie.
Stk. 3 Forslag der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 1. april.
Stk. 4 Adgang til generalforsamlingen har alle Skydebaneforeningens medlemmer, disses medlemmer samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stk. 5 Hver medlemsforening har forlods 1 stemme samt 1 stemme pr. efterfølgende SO medlemmer i henhold til foreningens indberettede medlemsantal i CFR.
Stk. 6 Bestyrelsesmedlemmer har hver 1 stemme.
Stk. 7 Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Hver person kan højst have 1 stemme. Stk. 8 Ordinær generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
Stk. 9. jagt og bueforeninger, som ikke indgiver medlemmer til CFR, har 3 stemmer.
§ 11
Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
- Velkomst.
- Valg af dirigent og stemmetællere.
- Bestyrelsens beretning for det foregående år til godkendelse.
- Forelæggelse af det netop afsluttede og reviderede regnskab til godkendelse.
S. Behandling af indkomne forslag.
- Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende regnskabsår til færdiggørelse og godkendelse.
- Fastsættelse af kontantbeløb til udregning af baneleje, kontingent og indskud, herunder også jagt og bueforeningers kontingent.
- Valg:
Alle valg sker i henhold til § 14.
Valg af formand, daglig ansvarlig for ejendommen Tubækhus, hvert andet år. Lige
0ar.
Valg af næstformand 1, daglig ansvarlig for Musse Skyttecenter, hver andet år. Ulige år.
Valg af næstformand 2, daglig ansvarlig for Tubæk Skyttecenter, hver andet år. Lige år.
Valg af Musse repræsentant hvert andet år. Lige år. Valg af Tubæk repræsentant hvert andet år. Ulige år. Valg af to suppleanter til Bestyrelsen, hvert år.
Valg af revisor eller revisionsfirma i henhold til § 17 hvert år. Valg af 1 revisor suppleant, hvert år.
- Eventuelt
§ 12
Generalforsamlingens gennemførelse
Stk. 1 Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Stk. 2 Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning kvalificeret flertal jf. §§ 19 og 20. Blanke eller ugyldige stemmer medregnes ikke.
Stk. 3 Afstemning skal foretages skriftligt såfremt en medlemsforening forlanger det. Ligeledes skal personvalg foregå ved skriftlig afstemning hvis det forlanges af mindst en medlemsforening.
Stk. 4. Bestyrelsen foranlediger at der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
Stk. S Kun fremmødte bestyrelsesmedlemmer eller deres suppleanter og delegerede har stemmeret, jfr. § 10.
Stk. 6. I situationer hvor den normale samfundsstruktur er sat ud af funktion, i forbindelse med kriser, epidemier, pandemier eller andre kriser, kan generalforsamling afholdes elektronisk via en mødeportal. For foreninger der har problemer med at håndtere elektroniske mødeportaler, skal forslag og kommentarer til forslag, regnskab mm. være bestyrelsen i hænde senest ved generalforsamlingens begyndelse.
Stk. 7. I de i §12 stk. 6 nævnte situationer, kan generalforsamlingen også afholdes med begrænsede deltagere, hvor der er en fremmødt fra hver forening, men som kan bruge alle stemmer, som foreningen er tildelt.
§ 13
Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1 Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af Skydebaneforeningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, der ønskes behandlet. Der kan kun være et punkt til afgørelse på dagsorden for ekstraordinær generalforsamling.
Stk. 2 Generalforsamlingen skal afholdes senest seks uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 14
Bestyrelsen
Stk. 1 Bestyrelsen der består af 6 medlemmer er Skydebaneforeningens daglige bestyrelse og repræsenterer Skydebaneforeningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Stk. 2 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 3 Bestyrelsen er forpligtiget til at holde baner og anlæg i bedst mulig vedligeholdelsesstand i forhold til foreningens økonomi.
Stk. 4 Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 3 medlemmer er til stede, hvoraf den ene skal være formanden eller næstformand 1. Beslutninger træffes ved simpelt flertal. Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol, der skal udsendes elektronisk senest 14 dage efter afholdt møde.
Stk. 5 De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten.
Stk. 6 På den ordinære generalforsamling vælges 5 medlemmer: formand, næstformand 1, næstformand 2, Musse repræsentant og Tubæk repræsentant, der alle vælges forskudt for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Hver forening kan højest have et medlem i bestyrelsen. Det 6. medlem udpeges af DGI Skydning Storstrømmen for et år ad gangen.
Stk. 7 Valgbare til bestyrelsen er medlemsskytteforeningsmedlemmer, der er fyldt 21 år. Stk. 8 Valgbare til udvalg og andet er medlemsskytteforeningsmedlemmer der er fyldt 16 år. Stk. 9 Bestyrelsen oppebærer ikke honorar. Bestyrelsen fastsætter i sin forretningsorden hvilke beløb der kan udbetales som telefongodtgørelse, kørselstilskud og andre relevante udgifter.
Stk. 10 Bestyrelsen er bemyndiget til at ansætte en kasserer. Kasserne kan oppebære løn, der skal udbetales via anerkendt lønudbetalingsfirma, hvoraf der trækkes skat og andre samfundspålagte bidrag.
Stk. 11 Bestyrelsen kan ansætte, på almindelige ansættelsesvilkår, det antal personer, som driften tilsiger.
Stk. 12 Bestyrelsen fastsætter selv mødefrekvens, og hvem der ellers skal deltage i møderne.
§ 15
Stk. 1 Kasserne skal foretage alle transaktioner via bank, og må kun have kontante penge kortvarigt til specifikt formål.
Stk. 2 Udgift og indtægt bilag godkendes fremsendt som indscannet eller som vedhæftet fil, såfremt de fremsendes fra egen computer eller hvis det angår firma eller forening, skal de fremsendes fra computer hvoraf afsender fremgår af mailen. Undtagelsesvis kan de samme bilag fremsendes via postvæsenet hvis elektronisk fremsendelse ikke er muligt.
§ 16
Regnskab
Foreningens regnskabsår er 1. januar til 31. december. Bestyrelsen skal inden den 15. februar afgive årsrapport for det foregående regnskabsår til revisoren. .Årsrapporten forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Årsrapporten udsendes til forenings medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 17
Såfremt der ikke kan vælges egnet revisor på ordinær generalforsamling, kan der i stedet gives bestyrelsen godkendelse til at ansætte en revisor/ revisionsfirma. Revisor eller revisionsfirmaet skal gennemgå årsrapporten og påse, at beholdningen er til stede, hvorefter denne afslutter regnskabet, udfærdiger status, balance m.v. Formen er Review og årsrapporten forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger. Revisoren skal aflevere det gennemgåede regnskab, påtegnede og underskrevne regnskab tilbage til bestyrelsen senest den 01. maj.
§ 18
Tegning og hæftelse
Stk. 1 Skydebaneforeningen tegnes af formanden eller to bestyrelsesmedlemmer i forening. Stk. 2 Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Ligeledes skal lånoptagelse på mere end 50.000 kr. godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 3 Der påhviler ikke bestyrelsen og Skydebaneforeningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtigelser, som påhviler Skydebaneforeningen.
Stk. 4 Bestyrelsen iværksætter arbejder eller andet således at den kan udføre det af generalforsamlingen vedtagne. Bestyrelsen skal udvise rettidig omhu med hensyn til vedligeholdelse, ligesom den skal sørge for at den daglige drift sker hensigtsmæssigt.
§ 19
Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget, samt forslaget skal være rettidigt indsendt. Dog må ændringsforslag til et rettidigt indsendt forslag fremsættes under generalforsamlingens afvikling.
§ 20
Opløsning
Stk. 1 Bestemmelse om Skydebaneforeningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af Skydebaneforeningens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
Stk. 2 For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Er generalforsamling ikke beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede. Forslaget om Skydebaneforeningens opløsning anses ligeledes for vedtaget, hvis der opnås to tredjedeles flertal af de afgivne stemmer for forslaget ved to på hinanden følgende generalforsamlinger.
Stk. 3 Ved opløsning af Skydebaneforeningen skal det afgøres hvortil foreningens aktiver skal overgå. Enten til Skydebaneforeningen Danmark eller anden sport under DGI.
Vedtaget på ekstraordinært årsmøde
Vordingborg tirsdag den 29. oktober 2013 gældende fra 1. januar 2014
Ændret den 23. september 2021 gældende fra 1. januar 2022
( ,,,,vL |
/1 -/J — ,….,—=::::;,
UK-,Jl/r –
Jens Andersen Dirigent
Underskrevet af bestyrelsen den 23. september 2021
Formand Michael Tarby
I. Næstformand
Henrik Nøbølle K. A. Mikkelsen
2. Næstformand Hasse Nielsen
Bestyrelsesmedlem Kenneth Hansen
Bestyrelsesmedlem Casper Guldberg Olsen